Vil du jobbe sammen med denne gjengen?
Vil du jobbe sammen med denne gjengen?

SpareBank 1 rigger seg for vekst på Helgeland. Jakter landets beste hoder på analyse og kommunikasjon

Kan big data gi bedre banktjenester? Hvordan kommuniserer en moderne sparebank med kundene? Og bør disse to spørsmålene ses i sammenheng?

Har du svaret på ett eller flere av disse spørsmålene, er du kanskje en av de to nye kollegene Majken Hauknes og Petter Rønningsen er på jakt etter.

Hauknes er markeds– og kommunikasjonssjef i SpareBank 1 Helgeland, mens Rønningsen er leder for IT og digitale kanaler.

Mens førstnevnte nå søker kommunikatør / markedsfører, er sistnevnte på jakt etter en erfaren analytiker.

Selv om det er to ganske forskjellige jobber i hver sine avdelinger, er de tett koblet sammen.

– Alt vi gjør i banken henger sammen på en helt annen måte enn før. Et fungerende «datavarehus» og god analyse forteller oss mye om kundene våre. Dette må vi bruke til å utvikle nye tjenester, og i neste omgang kommunisere det til kundene og markedet, sier Rønningsen.

Jobb for deg? Bla videre, eller gå til søknadsskjema for analytiker og markedsfører!

Solid fagmiljø, men ikke for stort

Begge fagfeltene krever kompetanse og en viss størrelse. 150 ansatte på Helgeland gir banken en passende slagkraft, mener Rønningesen.

– Vi er ikke større enn at du blir kjent med kollegene dine. Men vi er stor nok til å ha et godt miljø på fagområdene.

– Her får du muligheten til å jobbe på tvers og komme inn et sted hvor du ikke blir borte. For deg som vil bli med på spennende ting og liker å komme med ideer, er det store muligheter for både ansvar og utvikling, fortsetter IT-lederen

Han søker nå en analytiker til en avdeling på åtte mennesker, som også jobber tett med store fagmiljøer i alliansen banken nå er blitt en del av.

Majken Hauknes og Petter Rønningsen ønsker deg velkommen!
Majken Hauknes og Petter Rønningsen ønsker deg velkommen!

Du som skal jobbe her må ha engasjement for personalisert digital kommunikasjon, forståelse for analyse og datavarehus, og ikke bli skremt av ord som SQL, DVH eller RPA.

Kollega Majken Hauknes søker en kommunikatør eller markedsfører som både kan jobbe med strategisk kommunikasjon og innholdsproduksjon. Gjerne en erfaren person med formell kompetanse.

Men til begge stillingene er banken også interessert i talenter:

– Vi vil ha tak i den rette personen, og håper mange får lyst til å søke. Gjør det, selv om du føler at ikke alle punktene er på plass, oppfordrer Hauknes.

  • Begge avdelingene ligger i Mo i Rana, men banken er åpen for søkere som ønsker fleksibelt arbeidssted på Helgeland eller i Norge.

Stor allianse, sterk lokalbank

Det som i dag er kjent som SpareBank 1 Helgeland har vært til stede i regionen helt siden 1860. Da som Vefsn Sparebank. En rekke sparebanker har i årenes løp blitt med på regionlaget til Helgeland Sparebank.

I fjor var det tid for å skrive nok et kapittel:

Helgeland Sparebank overtok SpareBank 1 Nord-Norge sine kunder på Helgeland, og sistnevnte kom inn på eiersiden i det som nå ble til SpareBank 1 Helgeland.

Det har gitt et fellesskap med større ressurser og bedre banktjenester. Samtidig er Lokalbanken på Helgeland opptatt av å understreke at de fortsatt er nettopp det.

- Dette var ingen fusjon eller overtakelse, og vi er fortsatt en lokalt eid sparebank på Helgeland. Her styres banken, og alle våre beslutninger tas lokalt, understreker Majken Hauknes.

Lokalbanken er en ivrig støttespiller for kultur og fritid på Helgeland.
Lokalbanken er en ivrig støttespiller for kultur og fritid på Helgeland.
Særlig kultur, fritid og idrett for barn og unge.
Særlig kultur, fritid og idrett for barn og unge.
Men også arrangementer for næringsliv og byen – som byfrokostene i fjor høst.
Men også arrangementer for næringsliv og byen – som byfrokostene i fjor høst.

– Vi er blitt sterkere og med bedre produkter og tjenester, men vi har samme verdier og nedslagsfelt som før. SpareBank 1 Helgeland skal fortsatt være en drivkraft for samarbeid og kompetanse i alt det positive som skjer her, legger hun til.

Lokalbanken blir fortsatt et viktig begrep i kommunikasjonen. Den nye banken gir også like stor andel av overskudd tilbake i form av «samfunnsutbytte», gjennom sponsing og tilskudd.

Men potensialet for økt utbytte er faktisk større, ettersom banken har vokst og kan generere mer overskudd.

Ser stor vekst for regionen

Helgeland opplever for tiden en enorm etableringslyst og en rekke store planer for nye etableringer, særlig innenfor grønn industri. Eksempler på det er Freyr i Mo i Rana og Bergen Carbon Solutions i Mosjøen, for å nevne noen.

Batterifabrikken Freyr kan snu opp ned på hele Rana-samfunnet.
Batterifabrikken Freyr kan snu opp ned på hele Rana-samfunnet.

Og den lokale sparebanken ønsker å ta en viktig rolle for utviklingen i regionen:

– Vi vil være en drivkraft for vekst, og tror Helgeland kan vokse enda mer gjennom samarbeid. Men vi har en stor jobb for å tiltrekke oss all den kompetansen og de unge menneskene vi trenger for å lykkes, sier Hauknes.

På bedriftssiden er SpareBank 1 Helgeland involvert i flere store prosjekter i regionen.

Samtidig er alle prosjektene, uavhengig av kundeforhold, viktig for banken. Og motsatt.

– Hvis Mo i Rana skal få 5000 nye innbyggere, må det enormt mye boligbygging til. Her kommer vi til å spille en viktig rolle på finansiering. Som lokal bank sparebank med en visjon om å være en drivkraft for vekst, kan vi gjøre andre vurderinger enn de som ikke har det samme lokale eierskapet, sier markedssjefen.

– Vår kjennskap og nærhet til markedet og engasjement for regionen, er vårt viktigste konkurransefortrinn, legger hun til.

På Helgeland møter
du selvsagt
spektakulær natur

...hele året!

Høyt tempo og mye latter

Hva kan SpareBank 1 Helgeland ellers by på?

I stillingsannonsene loves det både høyt tempo og mye latter.

Banken kan by på gode betingelser. Og ikke minst mulighet til å påvirke egen utvikling og arbeidshverdag innenfor den delen av banken som heter Forretningsutvikling.

Forretningsutvikling jobber tett med alle avdelingene i banken. IT og marked jobber sammen om å se kundens behov gjennom bruk av data og innsikt, og nå ut til kunden med relevant kommunikasjon. Majken Hauknes skryter gjerne av kollegene sine:

– Vårt oppdrag er å gi kundene våre den beste digitale opplevelsen, slik at våre rådgivere kan følge opp på en best mulig måte. Fagmiljøet på dette området, sammen med resten av SpareBank 1, er definitivt i norgestoppen, mener hun.

– Eller kall det gjerne verdensklasse. For når det gjelder digital bankdrift er vi i Norge og Norden i en særstilling!

Powered by Labrador CMS