Heia Nord-Norge, fra venstre: Angelica Remen, Madeleine Moe, Gard Michalsen og Kjartan Ridderseth.

6 tips som kan gjøre stillingsannonsene dine bedre: Små grep kan gi stor effekt for søknadsbunken

I verste fall kan utlysningsteksten skremme bort kandidater. Men bruker du den rett, er det en fin invitasjon til å bli en del av eventyret.

Publisert Sist oppdatert
Heia! Husk å følge oss på Facebook:

For få år siden var stillingsutlysninger en liten boks med mye tekst og et telefonnummer. Dette ble publisert på nett og i papiraviser.

Denne måten å lyse ut en stilling har vært malen i sikkert hundre år, om ikke mer. Det har fungert i en tid hvor arbeidsledigheten var høyere og hvor antallet ledige jobber lavere.

Dagens arbeidsmarked er annerledes. Arbeidsledigheten er rekordlav og det er kamp om kandidatene.

Ta gjerne kontakt!

Angelica Remen når du på e-post eller ‭958 68 201‬. Hun kan hjelpe deg med både stillingsannonser, markedsføring og andre tjenester rundt din merkevarebygging.

Mange bedrifter ønsker å skille seg ut i mengden og å være attraktiv for kandidatene, men de vet ikke hvordan.

Skriver du en dårlig stillingsannonse vil også kandidaten se det svært fort – og i verste fall oppfatte den utlyste jobben som uinteressant.

Fremstår jobben interessant vil det vises svært godt i søknadsbunken.

Her er 5 konkrete tips til hvordan du kan få til det:

1. Kandidaten i fokus

For å tiltrekke seg riktig kandidat må du vise kandidatene at bedriften er der for dem. Det hjelper lite å liste opp krav og ønskede kvalifikasjoner. Da er det viktigere å fortelle hvilke interessante arbeidsoppgaver og andre gode grunner du kan friste med.

Svært mange av kandidatene ser etter hva bedriften kan tilby dem. Det er ikke tariff og betalt overtid de mener med det – dette er forventet.

Har du en perfekt kandidat som ikke bor i området?

Tilby muligheten til å jobbe remote. Er bedriften fremoverlent og fleksibel kan arbeidsplassen virke mer attraktiv og tiltrekke seg flere gode kandidater i fremtiden.

Mange ser etter vekst– og utviklingsmuligheter i stillingen. Da er det viktig å utdype hvilke muligheter bedriften tilbyr.

Eksempler på dette kan være kurs, lederutvikling og eierandeler i selskapet.

2. Hvem er dere?

For en kandidat som ikke kjenner bedriften vil noe av det første de ser etter være ansatte og ansikter. De ansatte i bedriften er deres beste måte å markedsføre bedriften på. Noe av det lureste du kan gjøre er derfor å vise frem menneskene!

Det gir utlysningen et langt mer personlig preg, og inviterer kandidatene inn på en helt annen måte.

Dette vil gi kandidater muligheten til å kjenne igjen ansikter når de kommer på intervju eller om de leser artikler fra bedriften.

Treffer de på en av deres ansatte privat kan det senke terskelen for å snakke med dem om arbeidsplassen og trivsel der.

Så ja, det betyr at du bør ha virkelige bilder av faktisk ansatte. «Stockbilder» fra en database med ansikter fra USA har ikke samme effekten.

3. Ikke glem studentene!

Om bedriften sliter med å nå ut til studentene er aktive stillingutlysninger og tilstedeværelse én måte å nå dem på. Vær der de er og snakk direkte til studentene:

En liten setning om at nyutdannede er velkomne til å søke, kan ha stor effekt.

Svært mange av studentene har underveis i studietiden bestemt seg for hvem de ønsker å søke jobb hos. Mange av disse har allerede fått seg jobb i studietiden og trer direkte over i fast stilling ved endt studie.

Studentene setter pris på er nærhet til bedrifter og caseoppgaver fra spennende bedrifter som er relevant til fagene.

Viser du deg frem på campus øker sjansen for at studentene vet om deg og viser interesse for din bedrift.

4. Show me the money

Hva får jeg i lønn?

Det spørsmålet stiller nok alle kandidater seg når de ser en stilling, men den informasjonen er sjeldent nevnt i stillingsannonser.

Åpenhet rundt lønn og lønnsnivå er noe som bør nevnes oftere og være en selvfølge å finne i stillingsteksten.

Dette kan bidra til at flere anser stillingen som attraktiv, spesielt om arbeidsgiver også sier at dette er et estimat – ikke skrevet i stein.

5. Hvem snakker du til?

Å tenke nøye over ordlyden og språk i annonsen kan påvirke hvor mange søkere dere får.

Mindre maskulin ordlyd i teksten vil kunne øke antallet kvinnelige søkere og påvirker ikke antallet mannlige søkere.

Skal stillingsannonsen tiltrekke seg flest mulig søkere er det viktig å vite hvem dere snakker til og hvordan språket dere bruker oppfattes av leseren. Kjør en liten intern runde på teksten og evt la noen utenfor selskapet lese.

En tekst som føles helt riktig internt, kan føles som helt uforståelig for en som ikke kjenner selskapet like godt som sin egen lomme.

6. Færre krav

I mange annonser ser vi at det listes opp krav om mastergrad, erfaring og annen relevant kunnskap.

Mange kandidater, spesielt kvinner vil her ekskludere seg selv fra stillingen på grunn av for mange krav.

Å kreve mastergrad kan i noen tilfeller være hemmende for godt kvalifiserte kandidater som «bare» har bachelorgrad.

Dere vil neppe gå glipp av drømmekandidaten selv om dere dropper mastergrad-kravet – men sjansen er stor for å miste aktuelle kandidater hvis du tviholder på et høyt krav.

Tvert imot er kanskje drømmekandidaten en med bachelor.

Tenk også på hvor mange personlige egenskaper du lister opp. Skriver du tilfeldige egenskaper på autopilot, eller du faktisk ha en person som er både entusiastisk, effektiv, god til å jobbe selvstendig og i team?

Et bonus-råd til slutt

Og når søknadene forhåpentligvis strømmer inn, er det én viktig ting dere bør gjøre for å styrke merkevaren: Å svare på alle søknader.

Det er et enkelt tiltak som har stor effekt. Minimum med en automatisk bekreftelse, og en ny melding til alle som ikke er aktuell for å bli med videre, vil bli satt pris på av kandidaten.

Sist, men ikke minst:

Det er ikke sikkert dere må gjøre alt dette for å lykkes. Det viktigste er at dere gjør noe. At dere har et bevisst forhold til det.

Og ikke går rett bort til kopimaskinen hver gang en ny stilling skal lyses ut.





Trenger du hjelp til å finne flinke folk?

Ta gjerne kontakt med partner og faglig ansvarlig Kjartan Ridderseth:

Powered by Labrador CMS