HELT SJEF: Ida Kristine Jakobsen (33) ble hotelldirektør på Clarion The Edge i Tromsø vinteren 2019, og rakk et års normal drift før pandemien rammet. Nå gleder hun seg til å vende tilbake til normalen igjen.
HELT SJEF: Ida Kristine Jakobsen (33) ble hotelldirektør på Clarion The Edge i Tromsø vinteren 2019, og rakk et års normal drift før pandemien rammet. Nå gleder hun seg til å vende tilbake til normalen igjen.

Som 31-åring ble Ida toppsjef for Nord-Norges største hotell. Her er hennes beste karriereråd

På Clarion The Edge har direktør Ida Kristine Jakobsen normalt 200 ansatte på laget. Og når hun snart skal begynne å ansette igjen, er ikke CV eller utdanning det første hun ser på.

Publisert Sist oppdatert

Ida Kristine Jakobsen

  • 33 år, fra Kvæfjord i Troms
  • Hotelldirektør på Nord-Norges største hotell, Clarion Hotel The Edge
  • Tidligere erfaring fra Tromsø Lodge & Camping, Radisson Blu Atlantic Hotel, Radisson Blu Scandinavia
  • Fagbrev som resepsjonist, bachelor i hotelledelse, master i ledelse, innovasjon og marked

Det er vanskelig å ikke legge merket til Ida Kristine Jakobsen (33) for den som følger med i nordnorsk næringsliv: Hun er synlig, engasjert, til stede og sier fra når hun mener noe.

Men man trenger egentlig følge med i næringslivet. Det holder kanskje å være innom Clarions nordnorske flaggskip The Edge på kaikanten i Tromsø. Rett som det er dukker hotelldirektøren også opp i resepsjonen eller frokostsalen for å snakke med gjestene.

Hun fikk jobben vinteren 2019, etter noen år som sjef for Tromsø Lodge & Camping og hotelljobber i Stavanger og Oslo. Jakobsen har både fagbrev som resepsjonist, bachelor i hotelledelse og master i ledelse, innovasjon og marked.

Og til Heia Nord-Norge legger hun ikke skjul på at drømmen om å bli hotelldirektør kom tidlig:

– For nøyaktig 10 år siden leverte jeg inn min bachelor i hotelledelse...og det føles som i går. Da hadde jeg det klare målet om å bli hotelldirektør en vakker dag. Jeg forelsket meg i bransjen straks jeg tråkket inn på et stort hotell for første gang, og har aldri kunnet tenkt meg noen annen bransje etter det. Hotellverdenen er magisk!

Hemmeligheter og utholdenhet

Lyttetips!

Vil du høre mer fra og om Ida? I BYNN-podkasten for en tid tilbake snakket hun om sin reise om toppen og kom med enda flere gode råd.

– Du har jo gjort dette selv: Hva er dine viktigste karriereråd til de som er ti år yngre enn deg og drømmer om en lignende lederjobb?

– Rundt den tiden jeg leverte bachelorgraden, leste jeg boken «The Secret». Filosofien i den boken har fulgt meg siden. Jeg tror det har hjulpet meg langt på vei å alltid bestemme meg for å være positiv og ha troa på positivitetens tiltrekningskraft. Når man har et positivt mindset ser man muligheter.

– Neste stikkord: «Grit» – eller utholdenhet. Dette vil jeg tro er en av de viktigste personlige egenskapene man kan ha for å kunne oppnå målene sine og suksess. Både som privatperson og i team. Ikke la litt motvind ta motivasjonen fra deg. Stå stødig og jobb målbevisst.

– Siste råd handler om hard innsats, motivasjon for å ta ansvar, og, ikke overraskende – nettverk. Personlig har jeg alltid vært en svært engasjert person, som har kastet meg på samfunnsdebatter, hatt studentverv og generelt vært med på «alt». Jeg har litt «FOMO», Fear Of Missing Out, og jeg elsker sitatet «If you are the brightest person in the room you are in trouble», sier Jakobsen.

– Vil du bli en av de beste, må du lære av de beste. Dette har bidratt til mange gode bekjentskaper og vennskap for min del, som har utviklet meg som person. Vi mennesker formes av våre relasjoner og jeg har ikke klart å oppnå min drøm om å bli hotelldirektør alene. Jeg har vært veldig heldig å hatt mange gode læremestre og støttespillere rundt meg i livet, som jeg er dypt takknemlig for. Man lykkes som team.

CV-en er ikke det første hun ser på

– Utdanning eller erfaring – hva er viktigst?

– Kombinasjonen er jo uslåelig, vil jeg si! Jeg vil ikke påstå at det ene er viktigere enn det andre, da begge deler har sine fordeler, svarer Jakobsen.

– Noen stillinger hos oss krever ingen av delene, da vi gir nødvendig opplæring, mens i mange av stillingene våre kreves det erfaring eller utdanning, eller begge deler for å kunne fylle rollen på en god måte. På et hotell har vi et bredt spekter av ulike roller og avdelinger, så det er rom for alle og det er det som gjør vår arbeidsplass så spennende.

– Men den viktigste kompetansen hos oss, er personlige egenskaper. At du har et øye for service. Du kan ha 10 mastergrader, men det vil ikke hjelpe om du ikke virkelig bryr deg om/ser andre mennesker og er oppmerksom på deres behov.

– I en «normal tilstand» har The Edge nær 200 ansatte. Hvordan jobber dere selv med rekruttering og Employer Branding?

– I Nordic Choice tror vi først og fremst på mennesket. Vi tror på å gi folk en sjanse. Selskapet har en fantastisk kultur, med kollegaer fulle av energi, mot og begeistring. Når store hoteller åpner, kjører vi ofte en storartet «talentjakt» hvor kandidater kan komme inn og presentere seg selv på en audition. Dette gjør vi for å finne de beste servicetalentene og kreative hodene. CV–en er ikke det første vi ser på.

Bygger bedriftskultur

Choice-kjedens mildt sagt engasjerte eier Petter Stordalen har mer enn en gang uttalt at «kultur spiser strategi til frokost». Det skinner også gjennom når hotelldirektør Ida Kristine Jakobsen beskriver hvordan hun og The Edge jobber for å bygge sin kultur:

– Vår visjon er å øke livskvaliteten til våre gjester og kollegaer, derfor jobber vi aktivt med Employer Branding. Vi har egne «Head of Culture» i kjeden, altså ledere som har bedriftskultur på agendaen. I tillegg til egne passion coaches på hvert hotell, som hver dag har har som oppdrag å gjennomføre økt livskvalitet i hverdagen.

– Et godt eksempel på hvordan vi jobber med dette i praksis er at vi gjennomfører medarbeiderundersøkelse annenhver mandag og har fokus på en god feedback-kultur. Vi er alltid på jakt etter talenter, så god employer branding er viktig for oss.

– Hva er det viktigste du ser etter når du skal ansette noen?

– Om deres personlige verdier matcher med selskapets verdier og visjon.

...Clarion har blant annet profilert seg sterkt på toleranse i tilknytning til Pride. Her fra Tromsø for noen år siden:

Skal snart ansette igjen

Men det siste året har ikke kulturbygging, vekst og entusiasme stått i fokus for hotellbransjen. Takket være coronapandemien har mange hoteller vært helt eller delvis stengte, og de fleste har permittert mange ansatte.

Det gjelder også for The Edge og mange av de til vanlig 200 ansatte. Men med stadig flere vaksiner og utsikter til ny sommer med norgesferie og videre gjenåpning, er hotelldirektør Jakobsen optimist. Ja – hun skal til og med begynne å ansette igjen:

– Fremover ser det veldig bra ut. Næringen vår er selvsagt avhengig av at alle restriksjoner slipper før vi er helt oppe på beina igjen, men vi er nærmere en slik situasjon for hver dag som gå, sier hun.

– Det bookes veldig bra på fremover og vi er derfor nå i prosess med å hente våre permitterte kollegaer tilbake, samtidig som vi ser etter flere talenter til vårt team. Nå er vi i en oppbygningsfase og det er veldig spennende!

Powered by Labrador CMS