Gode råd fra Heia Nord-Norge

Heia Nord-Norge, fra venstre: Markus Helgesen, Elisabeth Aspevoll, Marit Nylund, Gard Michalsen, Madeleine Moe, Espen Bless Stenberg og Kjartan Ridderseth.

Er det få søkere og vanskelig å få tak i folk? Her er 5 tips til hva du kan gjøre her og nå, for å lykkes litt bedre i år

Hjelp, vi får ingen søkere! Mye tyder på at vi kommer til å høre dette i 2024 også. Men hva kan du gjøre med det?

Publisert Sist oppdatert
Heia! Husk å følge oss på Facebook:

Arbeidsledigheten i Nord-Norge er fortsatt rekordlav. Det er stor mangel på særlig helsepersonell, ingeniører og mye annen spesialistkompetanse.

I noen bransjer går det kanskje mot noe mer tilgang på kompetanse. Kanskje særlig i byggebransjen, som har blitt rammet av tøffere tider.

Men det store bildet er fortsatt at mange nordnorske arbeidsgivere sliter med å få tilgang på kvalifisert og tilstrekkelig kompetanse.

Er du blant dem?

Og en av dem som lurer på hva du kan gjøre med det?

Det finnes ingen enkel quickfix. 

Men det finnes mange riktige ting du kan gjøre, som over tid vil kunne gi effekt.

Her er 5 enkle, gode råd til hva dere kan gjøre selv. Og gjerne begynne med, akkurat her og nå.

Få en gratis analyse av deres merkevare og rekrutteringsstrategi

Liker du rådene i denne saken? Vil du at vi skal gå gjennom dem enda mer for deg?

Vi tar gjerne en kikk på deres merkevare, en typisk stillingsannonse, deres synlighet og strategi for rekruttering. Og går gjennom våre innspill i et kort videomøte.

Tør du å få vår ærlige tilbakemelding? Fyll ut skjemaet eller send til heia@hnn.no!

1. Kast alle gamle stillingsutlysninger og begynn HELT på nytt

Er utlysningstekstene dine lange som et vondt år og fulle av kravspesifikasjoner? 

Da er sjansen stor for at du skremmer bort søkere som kanskje kunne vært interesserte, interessante og aktuelle.

Når vi jobber tett med kunder, følger vi alltid noen enkle hovedregler:

Skriv kortere. Skriv færre punktlister. Og skriv mellomtitler som snakker til kandidatene, fremfor kalde formuleringer som kvalifikasjonskrav. Fortell hva jobben går ut på og hvem du ser etter.

Sist, men ikke minst: Ikke prøv å beskriv drømmkandidaten. 

Hvis du også kan tenke deg å ansette en med potensial, en nyutdannet eller en ufaglært – så skriv det!

2. Hva er de gode grunnene? Fortell om dem!

Og bortsett fra å snakke om kvalifikasjoner og arbeidsoppgaver: 

En stillingsannonse og markedsføring må også kunne kommunisere de gode grunnene. Altså hvorfor de flinkeste folka skal ønske å jobbe hos akkurat dere.

I en verden av uendelige muligheter, hvor de kan velge og vrake, holder det ikke å si at du har en stilling ledig.

Hva er en god grunn?

Det bør handle om arbeidsoppgaver, utfordringer, faglige utviklingsmuligheter. Eller kanskje det aller beste, for dem som tør å snakke om det: Hvilke karrieremuligheter denne arbeidsplassen gir.

Hva er ikke en god grunn?

Tariffavtale og lovpålagt ferie.

Marit Nylund, Elisabeth Aspevoll og Madeleine Moe – alle tre rådgivere i Heia Nord-Norge.

3. Sørg for å ha gode bilder – av mennesker og arbeidsplassen

Ja, vi vet det er fin natur i Nord-Norge. 

Men med mindre stillingen er en nasjonalparkforvalter eller hyttevert for DNT, så er neppe fjell og fjord det viktigste for markedsføringen av din arbeidsplass.

Tvert i mot så kan gode bilder av menneskene som jobber der, være det. Og kanskje arbeidsplassen, omgivelsene og ikke minst noe som illustrerer hva dere faktisk som jobber.

Sånn utover å nyte utsikten fra arbeidsplassen. 

Den som alle nordnorske arbeidsplasser har.

4. Søknadsprosessen må være kandidatvennlig

Kommer de beste kandidatene, kanskje særlig de som ikke nødvendigvis er på jobbjakt, til å bruke en time på å søke stillingen din?

Svaret er trolig nei. I hvert fall ikke hvis du jakter framtidas arbeidstakere.

Likevel er de fleste søknadsskjema oppsiktsvekkende kompliserte. Hvis du krever at søkerne skal opprette en manuell CV i ditt system, så er det bare en ting å si:

Det må du slutte med. Stopp. Nå. Dette funker ikke i 2024.

Et enkelt tips er å prøve selv på å søke jobb hos dere selv. 

Syntes du det var enkelt? 

Hvis svaret var nei, så burde veien være kort til å sjekke alternativer til dagens programvare.

– Kandidatopplevelsen er viktigst, mener Gard Michalsen.

PS! Her vil noen svare: Ja, men vi må ha et system som automatisk generer en utvidet offentlig søkerliste. Det er et forståelig argument. 

Men det hjelper ikke med offentlig søkerliste, hvis det er ingen søkere. 

Og et viktig stikkord her er kandidatopplevelsen. Husk at det er kandidaten som skal ha det enklest mulig – ikke deg. Om nødvendig betyr det at du må lage søkerlisten mer eller mindre manuelt. 

5. Hvor markedsfører du jobben?

Hvis du har ryddet opp litt i utlysningsteksten, de gode grunnene, bildene og søknadsprosessen, så er det tid for å tenke på det neste viktige spørsmålet. 

Hvordan skal noen få med seg jobben din?

Det holder sjelden å legge den på Nav og egen nettside. Lokalavisen er et fint sted å være, men du må regne med å gå bredere ut. Som minimum bør du være på Finn – og kanskje også et bransjenettsted.

Høres det dyrt ut? Selvsagt vl markedsføring koste penger. 

Og får du tak i flinke folk, er det selvfølgelig også verdt det. 

Ønsker du innspill og råd til hvordan vi kan bistå? Ta gjerne kontakt med oss på heia@hnn.no

Les flere gode råd fra oss!

Powered by Labrador CMS