Angelica Remen, markedsfører og innholdsprodusent i Heia Nord-Norge.

Altfor mange stillingsannonser skrives på autopilot og fylles med klisjeer. Men det trenger ikke være slik

Er du lei av å lese de samme gamle klisjeene i stillingsannonser igjen og igjen? Vel, du er ikke alene! Her er noen tips til hva du kan gjøre med det.

Publisert Sist oppdatert
Heia! Husk å følge oss på Facebook:

Som arbeidsgiver er du kanskje godt kjent med prosessen ved å lyse ut en stilling. Du har kan hende jobbet så lenge at du har lyst ut flere hundre stillinger.

Det er en god erfaring. Men hvor ofte har du tenkt over hva du skriver i stillingsteksten?

Daglig dukker det opp annonser som beskriver deres nye ansatte som utadvendt, positiv, selvstendig, som kan jobbe i team og ønsker en spennende arbeidshverdag.

Dette høres fint ut og ser bra ut på papiret, men er ikke dette innlysende?

Noen prøver å være kreativ i stillingsutlysningen, men ofte er det til liten nytte. La oss se litt på de vanligste og minst kreative beskrivelsene:

Vi søker deg som:

  • Er en selvstendig tenker med stor arbeidskapasitet og som byr på seg selv.

  • Er en entusiastisk teamplayer med en sterk evne til å samarbeide og som er svært god selvstendig.

  • Er en proaktiv problemløser med en sterk evne til å multitaske med øye for detaljer.

  • Er selvdrevet og en go-getter som motiveres av å lykkes.

Vil du snakke mer om dette Send meg en e-post eller book et møte!

Det er som om arbeidsgivere tror at ved å bruke disse setningene, vil de skille seg ut fra mengden og tiltrekke seg de beste søkerne.

Men sannheten er vel heller: Alle stillinger begynner å høres like ut, og det kan være svært vanskelig å forstå hva arbeidsgiverne egentlig leter etter.

Det er viktig å ikke kjøre på med pompøse pynteord som gjør det like lett å gå seg vill i stillingsutlysningen som i Amazonas.

Ansvar, tid og lønn

Når du har fått igjen pusten og kanskje våget deg til å lese videre på selve stillingsbeskrivelsen finnes en del fallgruver der også. Som søker er det nå du begynner å stusse på om dette var noe for deg.

Første klassiske feil er fort en aldri så liten overdrivelse av ansvarsområder. Hvis en stilling blir beskrevet som en alt i ett-rolle med en ufattelig mengde ansvar, kan det være skremmende for potensielle søkere.

For la oss være ærlige, den digitale superhelten, som mange leter etter, den finnes nok ikke. Og skulle den perfekte kandidat finnes, så er jeg veldig sikker på at den ikke søker på jobb hos noen med manglende detaljer om arbeidsforholdet.

Fortell meg gjerne om du vet, men hvordan kan kandidaten bli fristet til å søke om det er lite eller ingen informasjon rundt selve arbeidsforholdet i annonsen.

Blant annet om hvor mange timer per uke skal man jobbe, hvor ofte er overtid påkrevd, og hvilke utviklingsmuligheter finnes det?

Dette er viktig informasjon for søkere, men ofte står det ingenting.

At det står “mulighet til å vokse i rollen” hjelper ikke, det er ikke en god beskrivelse for en som kanskje aldri har vært ute i arbeidslivet før.

Hva betyr egentlig "en sterk evne til å samarbeide"? Hva er en "selvstendig tenker"?

Vage beskrivelser gir rom for tolkninger og kan føre til misforståelser om hva stillingen egentlig går ut på.

Det gjør at søkerlisten kan være full av over eller underkvalifiserte kandidater, og den som du virkelig leter etter har kanskje mistet interessen.

Hva skal vi finne på nå da?

Mine råd til deg som nå skal lyse ut din neste spennende stilling med mulighet for å utvikle jobben selv og som går så langt at dere faktisk tilbyr lønn og lovpålagt pensjon, er som følger:

  1. Vær tydelig og konkret. Det kan ikke sies på en bedre måte. Hva gjør bedriften? Fortell om det. Vet du hva stillingen går ut på, så beskriv akkurat det. Vet du hvem dere trenger? Ja da beskriver du denne personen uten å pynte det til. Klarspråk er nøkkelen til suksess.

  2. Ikke ekskluder ubevisst. Vi er alle forskjellige, heldigvis. Noen elsker å vise seg frem, rope høyt og ta plass. Det er kjempefint, men det finnes også de på andre siden av skalaen. Andre kan være mer komfortable med å være i bakgrunnen, men det betyr ikke at de ikke har noe å by på. De bare “bjudar på” på en annen måte. Og la oss være ærlige, et helt kontor fullt av bare Petter Stordalen-typer, det hadde kanskje blitt litt slitsomt i lengden?

  3. LØNN! Skriv gjerne lønnstrinn, eller opplys noe om hvilket intervall lønn vil vurderes rundt. Det er helt i orden å skrive at lønn (selvsagt) vil bli vurdert individuelt. Men husk at arbeidstakerne har endret seg, og i dag ser vi stadig oftere at yngre velger å ikke søke på stillinger hvor det ikke opplyses noe som helst om lønnsnivået. Det er noe å tenke på nå som mange sliter med å få søkere.

Når du nå skal ut å jakte etter de smarteste hodene, den digitale superhelten eller superstjerne er det smart å ha dette i bakhodet.

Skal du attpåtil skille deg ut i mengden er det viktig å faktisk gjøre det. Bruk visuelle midler, vis frem de ansatte og by på dere selv.

Søkerne vil veldig gjerne vite hvem de søker seg til.

Og ikke gjør det samme som sist.

For om søkerlisten ble tynn da, blir det nok det denne gangen også om du ikke gjør endringer.

Powered by Labrador CMS