Gode råd fra Heia Nord-Norge

Marit Nylund, Elisabeth Aspevoll og Madeleine Moe – alle tre rådgivere i Heia Nord-Norge.

Rekruttering handler ikke bare om å finne den beste. Du må gi kandidaten en så god opplevelse at de faktisk velger deg

Kandidatopplevelsen er summen av mange små og store ting under prosessen. Her er noen gode tips som kan hjelpe deg på vei!

Publisert Sist oppdatert
Heia! Husk å følge oss på Facebook:

Kandidatopplevelsen – du har kanskje hørt noen snakke om det en gang. 

Men hvorfor er den så viktig? 

Mange arbeidsgivere kan av og til glemme at det er to parter i en rekrutteringsprosess.

Arbeidsgiver skal velge sin foretrukne og best kvalifiserte kandidat. 

Men jobbsøkeren skal også vurdere deg som arbeidsgiver.

Dårlig opplevelse

Det er ikke uvanlig at noen sier nei takk til et jobbtilbud, og hvor fornøyd de er under prosessen kan faktisk være en stor grunn til det.

Kandidatopplevelsen handler også om hvordan du behandler søkerne, hvordan du framstår som arbeidsgiver, ditt Employer Brand – noe som igjen kan påvirke hvor mange og hvor gode søkere du får på stillingene som annonseres.

Marit Nylund, rådgiver og researcher i Heia Nord-Norge.

Dine jobbsøkere er som folk flest – de snakker med andre. 

På samme måte som en dårlig kundeopplevelse gjerne blir delt med venner og kjente, kan en dårlig kandidatopplevelse fort skape dårlig reklame for deg som arbeidsgiver.

En positiv kandidatopplevelse i en rekrutteringsprosess er avgjørende for å tiltrekke seg de beste kandidatene og sikre et godt omdømme for virksomheten.

Hvordan kan dere styrke kandidatopplevelsen og dermed også merkevaren som arbeidsgiver?

Her er noen enkle, men viktige råd:   

1. Tydelig kommunikasjon

Å være åpen og tydelig gjennom hele prosessen er viktig. 

Gi god informasjon om stillingen, hvilke forventninger du har til kandidaten og sørg for at det blir en gjennomsiktig rekrutteringsprosess. Gjerne gi informasjon for hvert steg. 

Kandidater er på mange måter litt som ansatte. Har du noen ganger hørt en arbeidstaker klage over for mye informasjon?

2. Respekt og verdsettelse

Å behandle kandidater med respekt og verdsette deres tid er avgjørende. 

Du bør derfor være punktlig til intervjuer, gi tilbakemelding og takke for deltakelse uavhengig av utfallet.

3. Tydelige forventninger og tilbakemeldinger

Alle setter pris på informasjon om hva som forventes i hver fase av prosessen. Det styrker også kandidatens evne til å vise seg best mulig, slik at dere kan avdekke en eventuell match. 

Skal det for eksempel gjennomføres case og tester – gi tydelig og god informasjon om dette.

Fortell hvorfor dere bruker disse testene og hva de måler. 

I tillegg er tilbakemelding, spesielt etter intervjuer eller evalueringer, svært verdifullt for kandidatene.

4. En positiv intervjuprosess:

Det bør også være et mål å skape en imøtekommende og vennlig atmosfære. Det er sjelden noe å tjene på å fremstå som skarp, arresterende eller streng.

La kandidaten ta styringa og bidra der det trengs. Målet bør være at kandidaten forlater intervjuet med et smil om munnen.

Husk planleggingen!

Men før man i det hele tatt setter i gang rekrutteringsprosessen, er det viktig å tenke på det kanskje aller viktigste elementet: 

God planlegging!

Lag en tidslinje som tydelig kommuniseres til kandidater og alle involverte så tidlig som mulig. Og legg gjerne inn litt ekstra margin. 

Det kan alltid oppstå uforutsette ting som forsinker prosessen.

Bevissthet og planlegging kan unngå uheldige effekter og negativt omdømme. Hvilke feller bør du være spesielt bevisst på? 

Her er noen punkter som kan ødelegge både kandidatopplevelsen og deres merkevare:  de deg som arbeidsgiver og virksomheten er:

1. Mangel på tilbakemelding

Å ikke gi tilbakemelding, spesielt etter at kandidaten har brukt tid og ressurser på en intervjuprosess, kan være frustrerende og uinspirerende.

2. Uklare forventninger

Utilstrekkelig informasjon om stillingen eller hva som forventes av kandidaten kan føre til en usikker, uforutsigbar og forvirrende opplevelse.

3. Langvarige og ineffektive prosesser 

En lang og utydelig rekrutteringsprosess kan være utfordrende for kandidatene. 

Det kan ødelegge både motivasjon og interesse for stillingen. Du kan faktisk stå i fare for å miste de aller beste!

4. Manglende oppfølging

Å ikke gi kandidater som har deltatt i prosessen en oppdatering om status eller resultater kan bidra til både frustrasjon og gi et dårlig inntrykk av virksomheten.

Summen av mange små ting

Så for å oppsummere litt: 

Det er altså kombinasjonen av mange små ting som bidrar til en god kandidatopplevelse. Respekt, tydelig kommunikasjon, ærlighet og en positiv tone gjennom prosessen.

Unngå feil som manglende tilbakemelding, uklare forventninger og lange, ineffektive prosesser, som er avgjørende for å skape en positiv opplevelse for kandidatene.

Kanskje er det akkurat disse små tingene som gjør at den beste kandidaten velger dere. Og takker ja til jobben!

Vil du snakke med Marit eller andre hos oss? Send oss et vink på heia@hnn.no

Les flere gode råd!

Powered by Labrador CMS