Fra venstre: Kjartan Ridderseth, Angelica Remen og Gard Michalsen i Heia Nord-Norge.
Fra venstre: Kjartan Ridderseth, Angelica Remen og Gard Michalsen i Heia Nord-Norge.

Hjelp, det er vanskelig å få tak i folk! Så hva gjør du? Her er 4 gode råd

Lav arbeidsledighet, færre arbeidsinnvandrere og høy aktivitet gjør rekruttering stadig vanskeligere. Den dårlige nyheten er at det finnes ingen quickfix. Men den gode nyheten er at du kan gjøre mye med relativt enkle grep.

Publisert Sist oppdatert
Heia! Husk å følge oss på Facebook:

Arbeidsledigheten i Norge er nå på under 2 prosent.

I Nordland er den rekordlave 1,4 prosent, skriver Nav-direktør Cathrine Stavnes, og beskriver en «alvorlig mangel på arbeidskraft». De fire første månedene ble det publisert 12.400 ledige stillinger i fylket. Situasjonen er omtrent den samme i Troms og Finnmark.

Dette merkes selvsagt.

Det går knapt en dag uten at en lokalavis melder om at det er vanskelig å rekruttere. Og nå innenfor de fleste bransjer. Men særlig vanskelig virker det å være innen helse, omsorg, reiseliv, bygg og anlegg. For å nevne noen.

Så hva gjør du?

Det finnes nok ikke ett tiltak som løser alle problemer over natta.

Men det finnes enkle grep du kan gjøre for å lykkes bedre fremover.

Og her er fire enkle råd:

1) Tenk langsiktig!

Stillingsannonsen din bare er siste ledd. Det er litt som å score mål i en fotballkamp. Før den tid skal du etablere et angrep med synlighet, merkevarebygging, dialog med studenter, deltakelse på arrangementer, med mer.

Husk også at god Employer Branding til syvende og sist handler om alt du gjør som arbeidsgiver – det er ikke først og fremst markedsføring.

For eksempel er noe så enkelt som svare på alle søknader kanskje noe av det viktigste dere gjør.

Det kan være vanskelig å tenke langsiktig når problemet er akkurat her og nå.

Men det er samtidig neppe noen god løsning å kaste ut en stillingsannonse denne uka med søknadsfrist om 10 dager.

2) Bli mer synlig

Hvor kjent er virksomheten?

Hvis bedriften eller organisasjonen din har en svak merkevare som få har hørt om, stiller du på mange måter bakerst i en jaktstart.

Og merkevare kommer ikke av seg selv. Hvis dere nesten aldri lyser ut stillinger, er synlig i mediene eller på sosiale medier, bygger dere ikke mye kjennskap.

De fleste har en historie å fortelle. Har dere fortalt den? Og viser dere fram bedriftens viktigste kapital – menneskene?

Sist, men ikke minst: Nettsiden deres må være oppdatert, synlig og ha relevant informasjon.

3) Kommuniser de gode grunnene

Hvorfor skal attraktive kandidater velge å jobbe hos dere?

Flinke folk kan velge og vrake blant mange jobber i dag. Prøv å sette deg inn i kandidatenes situasjon og tenk: Hvorfor skal de egentli velge dere?

Dette kaller vi «de gode grunnene».

Som arbeidsgiver må du tenke ut disse, og så kommunisere dem tydelig når dere søker folk. Og disse gode grunnene må være noe faktisk. Det holder ikke å skrive «lønn etter avtale» og «pensjon».

4) Få søkere? Prøv noe nytt!

Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.

Albert Einstein skal ha sagt dette. Vi vet ikke om det stemmer. Men det forandrer ikke på at det er sant. I denne sammenheng handler det om å erkjenne at liten respons gjør at du faktisk må prøve noe annet.

Hvis du har publisert den samme stillingsutlysningen på de samme plattformene flere ganger – så er det ikke så rart at resultatet blir det samme gang etter gang.

Så hva gjør du? Det første bør være å gå kritisk gjennom utlysningsteksten. Sannsynligvis er den altfor lang. Prøv også å beskrive arbeidsoppgavene, mer enn å beskrive et supermenneske.

Det andre er naturlig nok å vurdere hvor du skal lyse ut stillingen. Er sjansen stor for at du treffer de rette fagfolkene i riktig alder fra andre steder i landet på Nav.no og lokalavisen din?

Kanskje ikke.


Var disse rådene nyttig?

Vi tar gjerne en uforpliktende prat for å bli kjent med deres virksomhet, utfordringer og kan komme med gode råd rundt merkevarebygging, synlighet og rekruttering.

Har du en ledig stilling nå?

Våre annonsepriser har stått uendret i ett år og vil justeres i sommer. Hvis du bestiller nå, får du dagens priser – og stillingsannonsen kan selvsagt stå gjennom hele sommerferien.

Hva er Heia Nord-Norge?

En jobbportal og et rekrutteringsbyrå som heier på landsdelen, forteller om mulighetene – og finner flinke folk til din jobb. Vi kan levere strategi og innhold for din langsiktige merkevarebygging, historiefortelling rundt spennende muligheter – og et spekter av rekrutteringstjenester.


Powered by Labrador CMS